onsdag 3 oktober 2012

Tävlingssäsongen 2012

Nu är tävlingssäsongen 2012 avslutad och jag är rätt nöjd med min säsong. En kort summering av säsongen:

Året började med Vasaloppet öppet spår med nytt personbästa på 7.02. Jag hade ställt in målet på under 8 timmar och överträffade målet ordentligt.


Nästa tävling var SpringCross den 21 april. Jag hade varit sjuk och haft 2 helt löpfria veckor inför tävlingen. Här var målet inställt på medalj tid som var under timmen på 12 km terräng. Det hade regnet en hel del i veckan innan tävlingen så banan var rejält lerig på sina ställen. Jag höll mig till planen att bara ta mig i mål under timmen. På slutet blev det ruskigt tajt med tiden och jag fick ösa på för fullt för sno åt mig den sista silvermedaljen som delades ut. Tiden blev 59.59.


Sen var då dags för årets stora höjdpunkt vad gäller tävlande. Stockholm Maraton den 2 juni gick till historien som det värsta Stockholm Maraton genom tiderna. Det regnade, blåste och var ca 6 grader. Sämsta tänkbara väderförhållanden man kan få för att prestera bra. Jag hade satt upp mitt mål redan i början av året. Tiden jag ville nå och tränat till var 3.30. Jag tog mig runt utan varken koll på tempo eller exakt tid. Kom i mål på 3.34.27. Med tanke på vädret så är jag mycket nöjd med mitt första Maraton.


På Midnattsloppet skulle jag sätta nytt pers på milen var målet. Jag fick en officiell tid på 44.05 men enligt min klocka så blev mil tiden 43.32. Det är ju inte det bästa loppet att persa på. Det är ju så mycket folk och framkomligheten är ju bitvis mycket begränsad. Men målet uppfylldes i alla fall.

Veckan efter skulle jag köra mitt första Triathlon. Tyvärr så blev jag rejält förkyld efter Midnatts loppet och kunde inte delta. Det kanske var lika bra det. Jag hade fått så rejält med stryk utav min kompis Behdad. Han gjorde ett kanonlopp. Får sikta på nästa år.

Höstens stora utmaning var Lidingöloppet 30 km. Jag hade satt ett tufft mål med tanke på min tidigare prestation 2010 (3.15). Målet var 2.30 vilket innebär en kilometer tid på 5 min i snitt. Jag blev förkyld måndagen innan tävlingen och kände så sen som på fredagen att jag inte skulle tävla. Men Petter min kompis fick mig på andra tankar och jag ville ju inte göra varken mig eller mina läsare besviken genom att inte ställa upp. Jag tänkte att jag startar och ser hur det känns. Det kändes helt ok och jag tog det lite lugnt i början. Jag lyckades ligga under måltempo ända fram till Abborrbacken vid ca 25 km. Där tappade jag lite väl mycket och lyckades inte ta igen det. Jag gick i mål på 2.31.41 vilket jag är otroligt nöjd med ändå. Hade sänkt mina förväntningar lite då jag inte kände mig helt hundra.


På det stora hela så har jag satt väldigt tuffa mål. I vissa fall har jag överträffat mina mål och i andra har jag inte riktigt nått ända fram. Jag tycker det är viktigt att sätta tuffa mål för att utvecklas så mycket som möjligt. Hade jag satt lägre mål hade jag kanske klarat alla men inte presterat lika bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar