lördag 14 juli 2012

Intervaller

I morse var det dags för intervallpass i zon 4-5. Jag hade bestämt mig för att hålla alla 4 intervaller under 4 min/km. Min första gick på 3.35 min/km och jag blev väldigt förvånad över hur fort det gick. Den andra gick på 3.53 min/km och jag började känna mig rejält trött. Den 3 o 4 intervallen orkade jag inte komma under 4 min/km utan hamnade på 4.02 min/km.

Intervallträning utvecklar snabbheten, den aeroba och anaeroba kapaciteten samt uthållighetsförmågan vid löpning i hög fart på distanser 3-10 km. Genom att ha kort återhämtning mellan arbetsfaserna erhålls mer träning i hög fart. Arbetsfaserna rekommenderas att köras i zon 4 - 5 och återhämtningen i zon 3. Zon 3 är normalt tillräckligt lågintensiv för att avlägsna mjölksyra, men observera att du även bör nyttja den nedre delen av zon 3 under återhämtningen. Speciellt om ditt mål är att utveckla maximal hastighet för kortare uthållighetsdistanser kan det vara fördelaktigt att sänka din puls till zon 2.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar